Patient scenarier

I skolan idag var vi på KTC igen för träning. Idag var hela dagen fylld med olika patient scenarier. Det finns en docka där som fungerar på de flesta sätt som en riktig människa.
Han kan prata, svettas, bli cyanotisk (blå), blöda ur öronen, ha riktiga andningsrörelser med ljud med mera. Vi kan sätta dropp på honom, intraosseös nål (nål in i benmärgen), lyssna på lungorna, hjärta, intubera (stoppa ner en slang i luftstrupen till lungorna), ställa frågor om han inte för tillfället är medvetslös.
 
Det finns även möjlighet att öva akut trakeotomi (göra öppning in till luftstrupen med ett snitt och underlätta andningen) och akut sternotomi (öppna upp bröstkorgen ex om patienten har en blödning i hjärtsäcken), behandla/reponera frakturer på honom och säkert massa andra möjligheter också. En himla häftig docka iallfall.

Men vissa scenarier agerade vi själva patient och det var riktigt kul. Jag själv hade en gång brutit underbenet och hade fruktansvärda smärtor:)

Nu känner jag mej mer redo än någonsin att jobba och få praktisera alla mina nya kunskaper och färdigheter. Jag önsker verkligen ingen olycka men om olyckan ändå är framme så är jag gärna där och tar hand om er....:)


Kommentarer
Postat av: Maria Å

ja du var så duktig när daggen klämde fingrarna =) du är nog som gjord för det yrket, kram på dig!!!

2010-04-15 @ 19:55:15
Postat av: miranda

Åhh tack vad snällt sagt. Är du gravid igen eller har jag drömt det? Vad roligt för er isf. Hoppas allt är bra med er. Hälsa Daggen. KRAM

2010-04-15 @ 20:27:55
Postat av: Maria Å

ja jag är ju det =) så jag kommer gå tjock hela sommaren ;-) måste ju komma hem till dig och få titta på eran tjej, skäms ju att jag inte gjort det än..

stor kram på dig

2010-04-17 @ 22:16:53
Postat av: Jonna

Vilken otäck docka. Sån vill inte jag ha...

2010-04-29 @ 14:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0