Spara eller slösa

Jo ekonomisk är jag allt. Faktiskt ibland på gränsen till snål. Snål mot mej själv. Fast egentligen skulle jag vilja kalla mej ekonomisk.
När jag studerade så lärde jag mej att vända på varenda krona. Jag vägrade ta studielån. Istället jobbade jag parallellt med studierna. Visst ibland var det lite jobbigt men det gick faktiskt väldigt bra. Jag är en arbetsmyra som gärna har mycket att göra. Många studenter är lata coh dåliga på att ha hand om pengar. De vill festa och leva livet under sin studietid och det kan jag förstå. Men jag hade mina gamla kompisar sen tidigare och kände att supa och hänga i en studentkorridor inte var något för mej. På något konstigt sett lyckades jag faktiskt till och med spara pengar under de tre åren jag studerade.

Jag har aldrig gillat att ha skulder och att ha hus eller lägenhetsskulder är max vad jag accepterar. Jag älskar att se skulderna på kontot minska. Jag älskar att se sparpengarna på sparkontot öka.

Men jag anser ändå att jag lever ett  bra liv och unnar mej de sakerna som jag vill. I helgen när vi var i Tallin så åt jag och handlade precis vad jag ville utan att tänka på kostnaden.

Men jag lägger ner pengar på det jag verkligen göra och då är jag inte snål alls.
Sist när jag hade sparat ihop en större summa pengar så reste jag jorden runt i 8 månader. Hade ändå lite pengar när jag kom hem. Vi levde bra men inte i lyx. Bodde billigt och åt periodvis billigt och ibland lyxigt. Men la ner pengar på roliga aktiviteter. Vulkanbestigningar, cykelfärder, Galapagosresa, och andra upplevelser som vi ville vara med om.

Dessa saker lägger jag ner pengar på:

Poker
Speedway
Mat
Träning
Resor/upplevelser

Vad jag inte lägger ner mycket pengar på:

Kläder
Smink
Alkohol
Onödiga småutgifter såsom tuggummmin, dricka m.m.

Vad jag gör för att vara ekonomisk:

Jag väljer vilka kläder jag ska handla med omsorg. Antagligen handlar jag lite billigare kläder eller så lägger jag ner en större slant på nått som jag verkligen vill ha. Eller så väntar jag in rea. Men jag går inte ofta på stan vilket inte lockar mej att handla.

Köper alkohol på systembolaget och minimerar drickandet ute på krogen.

Jag har kvar smink sen jag jobbade på Loreal samt "handlar" en gång om året på parfym Pia på deras rea på marknadsafton.

Jobbar mycket vilket gör att jag inte är i behov av kläder på samma sätt och vilket medför att jag har mindre fritid att spendera pengar på.

Jag instruerar vilket innebär att jag har gratis träning på kampsportcentrat. Köper årskort på Friskis och Svettis.

I perioder är jag väldigt duktig med att laga matlådor till jobbet/skolan.

Jag bestämmer en summa innan en exempelvis pokerkväll vad jag max får göra av med.

Varje månad efter att räkningarna är betalda sätter jag direkt över en summa på sparkontot. Den varierar från gång till gång beroende på inkomsten.

Om jag får pengar tillbaka på skatten eller tillbaka från någon som lånat pengar eller nån annan oväntad inkomst så sätts det över på sparkontot istället för att tänka att nu kan jag unna mej en ny väska.

Ser till att vi inte har några onödiga räkningar utan bara det nödvändigaste.

Har inga extralån utöver huslånet.

Har stor kontroll över alla räkningar och hushållsutgifter.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0