Kristen kontra raggare

Vi (jag och Minou) har varit och hälsat på min kompis Mariell. Hon och jag känner varandra sen sjuksköterske skolan. Under utbildningen umgicks vi inte men i sista terminen var vi ute och fikade tillsammans. Det "klickade" direkt mellan oss. Vi bara satt och babblade i flera timmar och tiden flöt förbi. Vi är egentligen ganska olika, eller det kanske beror på att hon är kristet troende och jag inte, som jag tycker det. Det är inte ofta vi diskuterrar religion och hon skulle aldrig pracka på mej sina åsikter och tankar i frågan. Däremot brukar jag reta Matte och säga att Mariell brukar läsa bibeln för Minou:) Jag har många kristna vänner och det tycker jag är kul. Men ofta tycker jag att människor delas in i läger och att de som är troende mest umgås med varandra. Det är säkert olika beroende på var man kommer ifrån men in en håla nära där jag är uppväxt fanns det två läger. Det kristna lägret eller raggarna med sina bilar och hembränt.
Det fanns väldigt lite något mitt emellan. I såna samhällen kan det inte vara lätt att växa upp om man inte känner sig bekväm i något av gängen.
När man blir äldre spelar gängen inte lika stor roll och det är lättare att umgås med människor av olika natur. Charmen med människor tycker jag är deras olikheter och livsperspektiv.
Många drömmer om att resa till exotiska länder och tror att det är paradiset. Men en kille jag känner reste till Thailand och det var en mardröm för honom. Han längtade konstant hem till sitt hus, bil,vänner och trygghet. Han kommer nog aldrig mer ge sig av i ett flygplan igen.
Eftersom jag själv är uppväxt i en håla på landet men bott i stan halva mitt liv så känner jag stor samhörighet till mina gamla nejder. Jag är och kommer alltid vara stolt över att vara en bondjänta. Många gånger saknar jag enkelheten i människorna där. Man behöver inte bestämma och boka tid att träffas. Har man vägarna förbi eller bara tråkigt kikar man in hos varandra. Låsa dörren och ringklocka finns inte.

En gång bondtös alltid bondtös!


Mariell ville ha lekparks stafett...



Undra vem som tyckte det vara roligast, barnet eller de vuxna?

Hej vad det går...

Klarar av att rida häst själv

Underbart cool gunga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0