AMLS

AMLS (Advanced medical life support) kursens första dag är nu genomförd. Det har varit skitskoj. Teoriföreläsningar blandat med praktiska övningsscenarier har blandats hela dagen. En lång dag som började 8 imorse och slutade nästan klockan 18.

Kursen går ut på att på ett strukturerat och systematiskt arbetssätt identifiera livshotande, potentiellt livshotande eller stabilt tillstånd hos patienten. Genom att arbeta utifrån en systematisk struktur så ska det bli lättare att identifiera den svårt sjuke patienten för att snabbt kunna sätta in adekvata åtgärder.

Men detta arbetssätt identifierar även den icka svårt sjuke patienten, men får alltid med alla delar som är väsentliga. Det är roligt men nervöst med patientscenarierna. Jag är alltid så prestationsfokuserad och blir nervös innan övningen sätter igång. När jag väl är inne i det så brukar det gå bättre.

Det går till så att jag får en kort beskrivning av en patient som jag sedan får möta inne i ett rum. Patienten spelas utav en auktör som är en annan kollega till mej. Utifrån mina undersökningar och kliniska bedömning, anamnes och vitalparametrar ska jag sedan skapa en uppfattning om patientens tillstånd och sätta in relavanta årgärder. Exempelvis att ge ett läkemedel, understödja patientens andning eller hänga dropp.

Det kan låta enkelt men det är det verkligen inte. Huvudet snurrar av alla möjliga tänkabara diagnoser och diffrentialdiagnoser. Men genom att arbeta systematiskt så kommer man förhoppningsvis tillslut fram till ett troligt tillstånd (diagnos) som man sedan arbetar efter.

Precis som det fungerar i verkligheten men det är ändå roligt och extremt lärorikt att att få öva på icke riktiga patienter. Där man har möjllighet till diskussion och reflektion av sitt tillvägagångssätt.

Imorgon väntar skriftlig och praktisk eximination.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0