Fria luftvägar

Idag var jag på min första praktikdag på narkosen i Lindesberg. Min handledare var nog den bästa man kan tänka sej. Lugn, pedagogisk och trygg i sej själv. Personer som är trygga i sej själv och sitt arbete kan lättare släppa den egna kontrollen och låta andra agera och öva. Jag var med vid fyra sövningar. Alla var olika varandra vilket var väldigt uppskattat av mej.

Första patienten höll jag fria luftvägar med mask under hela operationen. Jag som har små händer och än så länge ingen bra teknik fick det kämpigt. Jag måste hålla masken med båda händerna vilket innebär att jag inte kan vila med någon hand. Men jag bet ihop och häll mina luftvägar och min mask operationen igenom. Imorgon förväntar jag mej grym träningsvärk.

Operation två gjordes i lokalbedövning med lätt sedering vilket innnebar att patienten hade egen fri luftväg.

Operation tre genomfördes och vi hade fria luftvägar med larynxmask. Det var den första larynxmasken jag har satt och det var relativt enkelt. (Det är en "kudde" som träs ner i halsen och håller fria luftvägar). Hoppas på att få träna mera på larynxmask handhavandet.

Sista patienten intuberades och jag fick göra min första intubation. (En tub först ner i luftstrupen) Mycket, mycket roligt och lärorikt. Upptäckte att jag var lite för mjuk och snäll på handen och även här måste man våga ta i lite. Åhh nu är jag så pepp på att intubera mera.

Imorgon väntar en ny dag på anestesin i Lindesberg!

Tack min underbara handledare för ett exemplariskt handledande.



Skitsnygg gröngörling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0