Kantarellrulle på västerbottensost


Bild lånad av alltommat.se

Detta blev fredagens kvällsmiddag. Jag sitter här hemma ensam i soffan och smaskar på denna goda kantarellrulle och tittar på idol. Hade gärna haft en kompis här men jag är alltid så sent ute med planering så alla var upptagna. Många tror jag har svårt att laga lite extra god mat när de bara ska äta själva. Det bekymmret har jag aldrig haft. Jag tycker om att unna mej lite extra gott och leta efter något nytt spännande recept. Numera kan jag faktsikt ha trevligt med bara mitt eget sällskap och tycka att livet är underbart. Jag har kanske blivit vuxen. Tror det...


Här kommer receptet:

Deg:
50g smör
1 dl mjöl
3 ägggulor
0,5tsk bakpulver
3 st äggvitor

Fyllning:
2 st gula lökar
300g kantareller
smör
1,5 dl hackad persilja
2 dlriven västerbottenost
salt
nymald peppar

Gratinering:
1,5 dl riven västerbottenost


Tillagning:
1. Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret. Vispa i mjölet och späd med mjölken. Koka på svag värme under omrörning, cirka 5 minuter. Ta kastrullen från värmen.
2. Rör i gulorna, en i taget och blanda i bakpulvret. Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner det i smeten.
3. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen cirka 20 minuter.
4. Gör fyllningen under tiden. Hacka lök och svamp. Fräs löken i smör utan att den tar färg. Tillsätt svampen låt den steka med tills all vätska kokat in. Blanda i persilja och ost och smaka av med salt och peppar.
5. Fördela fyllningen på bottnen. Rulla ihop som en rulltårta, med skarven nedåt. Hit går bra att förbereda.
6. Höj ugnsvärmen till 250 grader. Strö över riven ost och gratinera i övre delen av ugnen tills rullen har fin färg, cirka 10 minuter. Servera varm eller ljummen.

Jag hade en fetaostsallad och turkisk matlagningsyoughurt med sambal olek som tillbehör.


Kommentarer
Postat av: Ingela

Vad duktig du är! Det verkar hur gått som helst.Det ska vi nog hem och göra ikväll.

2010-10-24 @ 11:35:12
Postat av: miranda

hej Ingela. Det ärroligt att du läser min blogg.jag blir glad. Har ni varit ute och plockat svamp? Gjorde du kantarellrullen? Vad tyckte du om den isf?



Jag tänkte boka bord nån dag hos er men kommer inte ihåg från vilket datum ni hade bord lediga. Jag vill gärna ha en bra plats helst första bordet i nån rad uppifrån...



KRAM

2010-10-24 @ 19:25:50
Postat av: Ingela

Det är jättekul att läsa din blogg,du skriver väldigt bra.Jag har kantareller hemma så vi tänkte göra den till helgen såg så himla god ut.Jag har bord från 13 november och alla Lördagar framåt.

Du vill ha i början av en rad menar du? Det fixar vi till dej.Kram!

2010-10-24 @ 20:04:31
Postat av: miranda

Ja i börn av en rad. Boka in mej den november...KRAM

2010-10-25 @ 11:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0