Sjukt god kantarellsoppa

Måste bara dela med mej av den godaste kantarell soppan jag ätit. Jag har lagat den många gånger och åt den första soppskålen för säsongen häromdagen.

1 L kantareller (jag brukar ibland göra på trattkantareller och det är precis lika gott)
1 L vatten
2 dl grädde
2 hönsbuljongtärningar
2 caharlottenlökar (fungerar bra med en halv gul lök också)
1 tsk curry
1 krm cayennepeppar
salt
1 msk smör
1 paket bacon

Ta undan ca 2 dl kantareller. Fräs svampen och den hackade löken i smör i en kastrull. Pudra över curryn. Häll i vatten, cayenne och buljongtärningarna. Låt koka 10 min. Mixa soppan slät. Häll sedan i grädden och låt koka ytterligare 5 min. Smaka av med salt.
Fräs sedan resterande svamp och baconen knapriga var för sig. Ha dem som tillbehör att strö i soppan. Servera med ett gott bröd.

Jag lovar denna soppa är super och lite annorlunda med curry och cayenne. Låter kanske som lite märkliga ingredienser men soppan slår alla rekord.

Om ni lagar den så återkom gärna med ert omdöme.

Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0