Salamifylld fläskfile

Vi forsatte kvalitetsdagen med kvalitetskväll när vi kom hem. Minou "hjälpte" mamma i köket när hon lagade salamifylld fläskfile. Men jag ändrade lite i receptet och stoppade i en hel del mer ost. Såsen blandade jag ut med färskost. Fläskfilen fyllde jag också med fetaost och gratinerade den med prästost på toppen. Jag kan verkligen inte laga mat utan ost. Till maten servarade jag mej själv med pressad potatis och smörstekt spenat.

Salamifylld fläskfilé
Bild lånad från www.arla.se

1 fläskfilé, 500-600 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Arla smör
50 g salami i tunna skivor
6-7 st marinerade, soltorkade tomater
2 dl Arla Köket vispgrädde
2 msk tomatpuré

Sätt ugnen på 225°. Salta och peppra köttet. Bryn filén i smör i en het stekpanna. Skär djupa skåror i köttet med ca 1 cm mellanrum. Lägg en vikt salamiskiva och en bit tomat i varje skåra. Lägg köttet i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde och tomatpuré och häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med smörfräst spenat och kokt pasta eller klyftpotatis.


Så här såg min lagade fläskfile ut. Lite mer sås och ost än orginalet.


Kvällsmys med levandeljus och mjölk...


Kommentarer
Postat av: Anonym

mmm.. lät riktigt gott, måste provas! Såklart står ett stort saltkar på bordet, haha du är dig lik saltomanen ;-) Tack för i lördags vännen.. känns bättre med min sträckning redan så hoppas det repar sig snabbt. ses snart igen hoppas jag.. KRAM J

2011-02-27 @ 21:23:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0