Teamwork

Vilket dygn jag har haft. Det har varit både väldigt roligt, lärorikt och jobbigt. Första timmarna på jobbet inleddes av lugnets harmoni. Men sen körde det igång på kvällen och fortsatte hela natten ända till klockan sex på morgonen. Jag och min kollega hann inte mer än lämna en patient (om ens det) innan vi drogs på en ny körning. Det gick verkligen i ett. Men det är nästan bättre att det gör det, än att man hinner landa i sängen och smaka på sömnens sötma.

Vi åkte på trafikolycka, medvetslösa patienter, "överförfriskade" personer till dem med allvarliga hjärtproblem med svåra andningsproblem som följd.

Denna kollega som jag arbetade ihop med har jag aldrig arbetat tillsammans med tidigare. Det är en undersköterska som jobbat på ambulansen i många år men ändå tycker att han har världens bästa jobb och är mycket engagerad och seriös. Vi fungerade klockrent tillsammns och arbetade som ett team hela passet. För det är faktiskt en svårighet i detta jobb. Man arbetar så nära en annan människa och ställs i många nya och svåra situationer och då ska det bara fungera. Det är inte alla som det fungerar lika bra med och man har olika arbetssätt.

När man sen arbetar ihop med någon som det fungerar extra bra med och det känns som man arbetat tillsammans i flera år så är det grymt skönt. Vi var båda trötta i perioder men ingen gnällde utan vi bara fortsatte och gjorde vårt bästa.

Flera gånger ute hos patient eller på skadeplats behövde vi inte ens prata med varandra utan vi visste båda vad den andre gjorde och kunde fokusera på sin uppgift.

Jag analyserar alltid varje patient efteråt och tänker igenom vad som gick bra och vad som gick mindre bra, om det är något jag ska tänka på lite extra till nästa gång eller göra annorlunda. Efter detta pass så kan jag med stolthet säga att jag inte vill ändra på något vi gjorde utan är väldigt glad över våra beslut och åtgärder. Med en bra kollega blir man själv trygg och tar lättare de bästa besluten...

TACK för kanon teamwork!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0