Öppen skaldjurspaj

Igår lagade mor och jag en god, kall skaldjurspaj. Här bjuder jag på receptet.

4 portioner

Pajdeg:
100 g smör
3 dl mjöl
2 msk kallt vatten

Fyllning:
500 g räkor med skal
1 brk kräftstjärtar i lag, 170 g utan lag
1 pkt crab sticks, 200 g
2 dl tärnad gurka
2 msk tomatpure
2 dl creme fraiche
1 dl majonäs
1 tsk sambal olek
1 krm salt
1 krm peppar
25 g småbladig sallad
lime eller citron


Blanda pajdegen, kavla ut och klä en pajforma, diam 20 cm med löstagbar kant, med degen. Ställ kallt 20 min. Grädda pajskalaet i 25 min. Låt kallna.

Fyllning: Skala räkor, häll bort lagen från kräftstjärtarna, tina och dela crabsticks. Blanda skaldjur, gurka, tomatpure, creme fraiche, majonäs, sambal olek, salt och peppar. Skölj och torka salladen. Lägg den i botten på pajskalet. Fyll på med skaldjursröran. Klyfta citronen, garnera med klyftorna, och lite skaldjur. Servera pajen kall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0