Jahåja

Jahåja då har jag troligtvis fått en diagnos. HÖFT IMPINGEMENT. Felet beror på min far. Eller rättare sagt på hans gener. Tack pappa:(

Jo det är så att min far går med fötterna som Charlie Chaplin. Den fina egenskapen har jag lyckats ärva.

När jag var liten fick jag alltid höra detta och mådde skitdåligt över det. Därför har jag under 20 års tid tränat att gå med fötterna pekandes framåt. Normalt så kan en person vrida foten inåt ca 45 grader coh utåt ca 45 grader. Jag kan vrida dem inåt 5 grader och utåt 90 grader. Men jag har tvingat dem att peka framåt och det är som att en normal person tvingas att gå med fötterna pekandes inåt. Genom att jag har gått så här i 20 års tid så har jag fått en felvridning i både höfter och knän. Därifrån kommer min smärta och inte från musklerna som jag hela tiden trott.


Detta finns att läsa på internet om mina symtom:

Ljumsksmärta: i många fall orsakade av en kollision mellan lårben och bäcken i samband med fysisk aktivitet (femuroacetabulär impingement = FAI)

Både CAM och PINCER leder till kollision mellan caput/collum femoris och acetabulum framförallt i flexion, inåtrotation samt flexion, abduktion och utåtrotation. Detta innebär att just dessa rörelser blir begränsade (mindre rörlighet) och smärtsamma. Leden blir även allmänt irriterad vilket resulterar i svårdefinierad ljumsksmärta.

Behandling

FAI kan behandlas med artroskopisk kirurgi – höftledsartroskopi.

Operationen utförs i fullnarkos (sövning).

CAM
Vid behandling av CAM pålagringar tittar vi in i leden med hjälp av ett arthroskop via ett drygt centimeter långt snitt i huden och slipar bort pålagringen (osteofyten) och på så vis återställa anatomin och samtidigt återställa normal rörelse förmåga i höftleden.

PINCER
På samma sätt som ovan kan vi slipa bort pålagringen (PINCER) på Acetabulum. Skillnaden är att då denna procedur utförs måste ledhuvudet dras ut några mm ur ledpannan. Detta möjliggörs genom att anlägga ett stäck i benet (specialbord).

Om broskringen (labrum) har skadats eller lossnat eller måste lossas under operationen kan den återfixeras på bäckenet (acetabulum) med hjälp av så kallade suturankare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0