Sepsis

Jag älskar mitt jobb men ibland kan det även bli lite långtråkigt. Tro det eller ej. De senaste två dygnen jag har jobbat, har jag och min kollega mest agerat transportörer. Vi har hämtat från vårdcentraler eller äldreboende. Många patienter som inte kan ta sej till sjukhus på annat sätt. Vi har även kört hem patienter från sjukhuset som har kontinuerlig syrgasbehandling och därför måste åka ambulans.
Vi fick dessutom jobba över en timmaidag och jag längtade hem så förskräckligt till min lillafjantlisa där hemma. Men jag hann vara hemma en kvart och hade precis satt mej i badkaret med Minou när larmcentralen ringde och behövde uppbackning på stationen. Det var bara att snabbt kliva upp och bege sej tillbaka till jobbet igen (jag hade beredskap i hemmet).
Precis när vi kom till jobbet fick vi en prio ett körning och kom hem till en svårt sjuk man. Vi misstänkte direkt sepsis (blodförgiftning) och fick jobba på lite. Det är ett mycket allvarligt tillstånd som snabbt kan leda till döden utan antibiotikabehandling och andra åtgärder. Det blev blåljus och larm in till akutmottagningen.
Det känns alltid bra när man kommer in och täcker upp på beredskapen och samtidigt kan göra någon nytta för en människa. Jag hoppas han piggar på sej efter lite antibiotika behandling och kommer på benen igen.

Nu är det snart dags för bingen för det är nog min tur att gå upp med Minou imorgon bitti. Men det gör jag så gärna för jag har saknat henne så mycket idag.

Godnatt kram till er alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0