Svart trumpetsvamp



Jag var ute bland svampar och mygg med en kompis idag. En spontanvisit av henne vilket gjorde mej väldigt glad. Vi provade ett nytt ställe i skogen och det visade sej vara rena guldgruvan på svamp. Vi plockade gula kantareller, taggsvampar och till och med trattkatareller eller gul trumpetsvamp. De är i stort sett omöjliga att se skillnad på men de smakar lika gott.

Sen sprang jag på denna svamp som jag inte sett så mycket av tidigare. Hemma tog jag reda på genom bekanta och min svampbok att det är svart trumpetsvamp. Den beskrivs som en eftersökt läckerhet och är en av våra bästa matsvampar. Så imorgon bitti är det gummistövlar på, myggmedels rollning, Minousan nedpackning och sen ut i skogen och för att plocka upp läckerheterna. Bara jag lyckas komma ihåg vart de var...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0