Vatten

Vi har mycket radon i vårt vatten. Vi har uppmätt 1000 bequerel i vattnet. Gränsvärdet är sen ett tag tillbaka sänkt till att i hushåll ligga under 100 Bequerel. Vi har ändå levt med detta vatten i över ett år. Vattnet är även riktligt kalkberikat vilket gör att disken blir helt vit och kläderna stenhårda.
För ca 1,5 vecka sedan började vattnet att sina. Orsaken kan vara en trasig pump. Jag kunde stå och duscha och helt plötsligt slutade vattnet att rinna. Då fick man springa ut och runt huset och ner i spindelhålet (källaren) och trycka på en knapp, ut igen och snabbt in i duschen. Väl där fick man duscha i ultrafart eller springa ytterligare en gång ut och ner i i spindelhålet och trycka på knappen. Desto snabbare man duschade desto färre löprunder behövdes per duschning.
Likadant var det vid matlagning eller annat. Som ni säkert förstår så har vi inte haft möjlighet att varken diska eller tvätta.
I helgen åkte jag och bodde hos mins syster coh där tog jag en välbehövlig och lång dusch igår. Men idag fick jag ett litet sms av Matte där det stod att han nu har kopplat på det kommunala vattnet som vi haft framdraget till huset men inte kopplat på ännu.
Herregud vad man snabbt inser behovet och betydelsen av rinnande vatten i hushållet.

Jag älskar rinnande vatten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0