Att bli gammal

Jag får ont i magen, blir, arg frustrerad, förbannad och oerhört ledsen. Det när jag hör, läser om elller själv upplever hur våra pensionärer behandlas på ålderdomshemmen. Jag har precis läst en artikel på aftonbladet där Agda 92 beskriver hennes vardag och hur den förändras för henne under sommarmånaderna när vikarier kommer till hjälp istället för den ordinarie personalen. Jag blir rädd...

Tänk om jag hade fått möjlighet att duscha efter det. Men dusch blir det bara varannan vecka nu på sommaren. De säger att det tar för lång tid, så de samlar ihop tid och då får duschen ta 10 minuter.

Hur kan man behandla människor på detta sätt? Jag kan inte som medmänniska i samhället begripa detta överhuvudtaget. Hur kan man inte vilja göra ett bra jobb och hjälpa de människor som är utsatta för ens vård och händer.
Hur kan man bara stressa förbi de äldre för att själv kunna få 10 minuters längre fikarast?

Jag är ledsen. Oerhört ledsen eftersom jag vet att jag inte kan hjälpa alla pensionärer i vårat land. Jag skulle vilja. Jag vill det verkligen. Jag vill att de ska få en god omvårdnad, god mat, en rik fritid, samhörighet, engegemang, känna sej betydelsefulla och älskade. Men hur många gör det?

Jag gjorde mitt första anmälningsfall för någon vecka sedan på jobbet. Det gällde en förvirrad liten farbror som bodde på ett hem. Han var kronisk kateterbärare men hade själv dragit ut sin kateter. Det hade blött jättemycket. Efter det kunde han inte kissa (på sjukhuset observerar vi patienter som blir av med sin kateter och de bör kissa inom 4 timmar annars sätts åtgärder in) Inga försök till att sätta ny kateter gjordes. Dettta skedde på en onsdag. På fredagen var hans dotter där. Han upplevdes som mindre kontaktbar och mer förvirrad. Han klagade över buksmärtor. Han hade fortfarande inte kissat (2 dygn). Sjuksköterska kontaktas via telefon av vårdpersonal efter påtryckningar av anhöriga. Men sjuksköterskan kommer ej och tittar till patienten utan ordinerar att de ska ge honom alvedon och avvvakta. 
På söndagen är dottern där igen. Nu är farbrorn ännu mer medvetande förändrad och har starka smärtor från buken. Men han har kissat lite i en blöja så därför anser personalen inte att några åtgärder behövs. Han är varm och anhöriga vill att de ska ta en temp. Men det kan inte personalen göra efter som han har så ont i magen och då kunde de tydligen inte ta en rektal temp????

På kvällen 23.00 får jag ett larm (Det är dotterns som själv ringer tillslut). Jag kommer ut till denna farbror som ligger och skriker i högan sky av buksmärta. Det är fruktansvärt att se. Han har inte kissat på 4,5 dygn och personalen står som fågelholkar helt handfallna.

Väl på akuten sätts omedelbart en ny kateter. Farbrorn töms på 2,5 liter urin. Buksmärtan avtar. Han förflyttas till avdelning och går ett par dagar senare hem igen. Vad hade kunnat hända då? Jo blåsan kan brista och bakterier läcka ut i buken vilka kan orksaka en blodförgiftning vilket kan leda till döden. Eller prova själva att inte kissa på 4,5 dygn vilket jag tycker all personal som hade hand om honom borde göra....

Jag älskar min 87 åriga farmor och det berättar jag för henne ofta. När hon ringer och gråter för att hon håller på att förlora synen också (hon hör redan väldigt dåligt), då säger jag till henne att jag inte kan eller vill leva utan henne och att jag hellre har en blind och döv farmor än ingen farmor alls....


Kommentarer
Postat av: Tess

Lite "lustigt" att du skriver om detta just nu Jenny för att jag har i veckan varit med om ett liknande fall jag med, fast jag stod som omvårdnadspersonal på sjukhemmet med en patient som mådde dåligt och det var ingen som lyssnade på mig, varken de andra uskorna eller sjuksköterskorna.. Tycker att det är fruktansvärt att saker inte tas på allvar, funderar faktist på att göra en anmälan efter detta.. usch!! Det är hemskt!! kan verkligen inte släppa det här, så jag förstår verkligen hur du känner =/. kram

2010-07-14 @ 20:58:27
Postat av: miranda

Hej Tess. Vad var det som hände i din situation? Hoppas du gör slag i saken och gör en anmälan om det är relevant. Jag tycker det är viktigt att inte blunda för människors situation och att vara en bra människa och försöka göra situationen bättre. KRAM

2010-07-21 @ 20:19:29
Postat av: Tess

Det som hände var att vi fick in en ny tant ifrån usö som ramlat i hemmet(röntgen visande ingen fraktur) hon skule vara hos oss på korttid.. Tog emot henne på fredagskvällen och bekantade mig med henne.. Hela helgen reagerade jag på hur ont hon hade i sida/rygg =/. Den smärtlindrig hon fick förslog ingenting.. Tar upp det med sköterskorna gång på gång och får ingen respons.. säger bara att jag ska ge ketogan 3ggr per dygn.. Efter mycket tjat av mig hela helgen fick hon på måndagen smärtplåster samt ketoganinjektioner ist. Tanten blev mest dåsig av injektionerna i början men när hon vaknade till så hade hon jätteont på en gång(kunde inte ens sitta upp och äta). Pratar igen med den övriga personalen och ingen annan reagerer, ssk tycker vi ska forsätta och avvakta.. Jag är ledig ett par dagar och när jag kommer tillbaka har hon fortfarande lika ont och INGEN gör något!! ingen undersöker henne, ingenting!!Kommer in till henne vid ca kl 10, då hon försöker kravla sig ur sängen och ställa sig upp, ser helt panikslagen ut! När jag frågar vad det är så säger hon"toa". Jag drar in hygienstolen till sängen och häver upp henne där då hon har så ont så hon inte kan stå.. Märker snart att det är något som är allvarligt fel då pat börjar blöda ur tarmen och inte lite heller.. det bara forsar ur henne.. Larmar ssk som kommer ner och tycker att vi ska ge en till ketogan spruta!!!! hallå!!! jävla pucko!! -vi kanske ska skicka in henne säger jag skitförbannad, något har ju brustit där inne!! nej det är säkert bara en reaktion på alla nya mediciner får jag till svar!! Ambulans tillkallas iaf efter mycket om och men och pat avlider ett dygn senare av inre blödningar!!! Alltså, jag tror inte jag behöver beskriva hur jag känner, du förstår nog hur arg, frustrerad och ledsen jag känner mig.. Jag kan tillägga att jag inte ens är ordinarie uska på det här stället.. hade precis kommit tillbaka ett par veckor tidigare efter att ha jobbat på annat håll i 3 år.. Allstå, INGEN reagerade, man blir mörkrädd =/. kram

2010-07-21 @ 21:13:49
Postat av: miranda

Åhh herregud. Jag tappar andan när jag läser din berättelse. Jag blir så jävla förbannad på människor som inte tar de äldres besvär på allvar. Självklart kan en del saker givetvis vara skit saker men det är en sjuksköterskas uppgift att kunna bedömma det. Alla kan göra fel men i sånna här fall är det viktigt att göra en anmälning. Inte för att sätta dit en enskild person utan för att se till att det inte händer igen. Kanske behöver rutiner ses över, behöver personalen mer utbildning, är det för lite bemannat. Ja du förstår det kan vara något annat som kan ligga bakom och som kan förbättras.

Du måste göra en avvikelsrapport på detta Tess. Lova det!

Jag undrar vad gjorde sjuksköterskan i det läget. Var det hon som tog beslut att ambulans skulle till kallas? Tog hon några parametrar (blodtryck, andningsfrekvens, puls och saturation)?

Jag vet att det är svårt när man är ny men lita på din egen känsla den är oftast rätt. Det är bland det viktigaste jag har lärt mej när jag har rollen som ansvarig sjuksköterska på ambulansen. Har du möjlighet att själv tillkalla ambulans eller ta kontroller? Hur är de rutinerna för er?

Åhh det var en mycket tragisk historia som säkert inte är flrovanlig. Jag är glad att iallfall min fick ett lyckligare slut....En liten pensionär som mår bättre och förhoppningsvis ser de över sina rutiner på det ålderdomshemmet....



KRAM

2010-07-21 @ 23:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0