Misshandel

En av mina arbetskollegor som är i min ålder ringde mej i förrgår. Han berättade att han varit ute på en promenad på natten. En kille med utlänsk härkomst kom fram till honom och sa att han ville ha hans plånbok eller mobiltelefon. Plötsligt känner min kompis hur han får ett slag i nacken och sen minns han inte så mycket mer. Han blir misshandlad, sparkad och slagen. Förbipasserande hittar honom och ringer ambulans och ytterligare några kollegor får komma och hämta honom. Antar att de blev lite ställda över att behöva hämta en arbetskollega.

Min kompis blir inlagd på intensivvårdsavdelningen över natten med misstänkt hjärnskada. Men mår som tur var bra nu och klarade sej med en kraftig hjärnskakning och ömmande kropp.

Jag tycker det är riktigt läskigt hur världen och samhället håller på att förändras. Man kan inte vara trygg i sin egen stad. Det är omöjlight att ta en promenad ensam på kvällen/natten utan att behöva vara rädd för att blir överfallen, misshandlad, rånad eller våldtagen.
Jag blir mer och mer paranoid när jag är ute och går ensam sent på kvällen och misstänker varenda människa för att vara våldtäktsman. Nu när jag bor på landet så händer det inte så ofta och jag försöker i det längsta att undvika att gå ensam. Men ibland måste man och jag tycker det är för jävligt att man inte ska kunna göra det och samtidigt känna sej trygg.
Det som känns tragiskt och jobbigt är att jag vet att det inte kommer att bli bättre i framtiden och när Minou är tonåring så kommer det säkert att vara ännu farligare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0