Diagnos

Måste man alltid sätta ett ord, en benämning på allting? Måste alltid spaltas in i olika fack för att förstås? Visst jag brukar skoja om att jag har damp för att jag är energisk och har tre miljoner bollar i luften. Men numera verkar det som att alla vill ha en diagnos bekräftad och när de väl får det så upplever de värsta aha effekten och alla deras bitar faller på plats.

Imorse läste jag en intervju med Frank Andersson. Han hade fått diagnosen ADHD och då föll allting på plats enligt honom och han kunde äntligen förstå varför han hade vissa beteenden.
Exempelvis så förstod han nu varför han ibland inte är närvarande i samtal utan är någon helt annastans i sina tankar. Vem katten är inte det? Har man en diagnos för att man inte alltid är 100 procentigt fokuserad.

Han förstod även nu varför han ibland kunde leta efter exempelvis sina solglasögon för att sedan upptäcka att de satt på huvudet. Det är för mej vardagsmat och säkert för övriga befolkningen också...UTAN diagnos.

Han tog även upp att ADHD var orsaken till att han så intensivt gick in i sin idrott. För mej är anledningen till att man frenetiskt ägnar sig åt en viss aktivtet inget mindre än INTRESSE.

Eller så kan man kanske sätta en ADHD diagnos på varende människa i världen så att alla förstår varför vi beteer oss som vi gör...


Kommentarer
Postat av: Jossan

Håller verkligen med dig, jakten på diagnos har blivit alldeles för stor ...



Jag läser ju till lärare för yngre åldrar och många föräldrar och pedagoger vill gärna hitta en förklaring till vissa beteenden hos barn o ungdomar ... jag tycker man ska fokusera på hur man kan underlätta för personen och inte BARA tänka på diagnosen, för hur som helst så är inte alla som har ADHD lika, mer individtänkande hejar jag på och mindre fokus på orden !

2011-05-10 @ 07:41:21
URL: http://dekallarmigjossan.blogg.se/
Postat av: Amanda - Mamma till Vincent och Felicia

Exakt den där frågan om just ADHD har jag också irriterat mig över, egentligen borde man ta bort den typen av diaghnos då varenda människa enligt symtomboken har den! Min mamma har sattit ADHD som diagnos på alla oss sex barn, jag menar, det är väl snarare regel än undantag idag att man har ADHD. Riktigt fånigt. Jag anser att ADHD är en fullt normal "brist". Det är så vi är skapta, inget att diagnostisera. Helt galet. Jag stör mig på allt tjat om ADHD faktiskt och jag håller helt med dig. =) Vilka fina bilder du lagt upp. Hälsa mor att hon ska krya på sig stackarn!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0