Gravidkropp

En av sakerna som jag fasade mest för när jag blev gravid var förändringarna av min kropp. Jag hade ingen aning hur kroppen skulle se ut gravid, vilka symtom jag skulle få eller framför allt hur min kropp skulle återhämta sej och se ut efteråt.

Under graviditeten försökte jag att träna så länge jag orkade. Jag körde på med mina friskis och svettis pass och höll väll på till 6e månaden. Jag kommer ihåg när jag inte längre kunde ligga på magen utan fick anpassa övningarna. Jag hade också ambitionen att försöka äta ganska hälsosamt och varierad kost utan att för den saken tänka för mycket och överdriva. Men jag ville inte börja äta massa onyttigt och sen skylla på att jag gjorde det för att jag var gravid och hade ett sug. Nej i den saken, när jag väl bestämmer mej, så har jag ganska god karaktär och inga problem att låta bli godsakerna. Ju mindre sötsaker man äter desto mindre blir godissuget, och det sker ganska snabbt.

Jag gick upp ca 13 kg totalt under graviditeten. Jag kände mej gigantisk men folk runtomkring mej tyckte inte jag hade blivit så stor. Tack tur så slapp jag bristningar på magen. Lyckades få några små på rumpan men de döljs väl av hotpantsen. När Minou väl var född så fanns magen kvar i ca en vecka sen var den också borta och alla extra kilon också förutom 2. Mina ben var helt plötsligt smala som pinnar och jag kunde inte fatta att de kunde hålla mej uppe utan att gå av:) Jag tror det mesta ligger i genetiken så det är bara att tacka min kära mor för de goda generna.

Men att vara gravid med alla krämpor är inte alls min melodi. Det värsta var ryggsmärtan som gjorde mej helt imobiliserad och isolerad från omgivningen då jag inte orkade göra något annat än att ligga hemma. Sen var tröttheten hemsk i perioder. Andra jobbiga symtom som jag fick var kramp i vaderna, halsbränna, foglossning och vätska i benen.

Men nu känns kroppen i stort sett återställd och jag är tacksam att jag kan träna hårt och intensivt igen. För vad vore livet utan träning?


Här är jag gravid i vecka 37, en vecka innan jag födde.






Kommentarer
Postat av: ztina

Åh vilka fina bilder...

2010-03-30 @ 19:56:35
Postat av: Amanda - Mamma till Vincent och bebis i magen

Du var jättfin som gravid Jenny! Och skithet nu!!! Jag är avis, och kommer väl så förbli!

2010-03-30 @ 20:38:42
URL: http://ladysylvia.blogg.se/
Postat av: Jonna

Så fantastiskt fina foton!

Och jag var ju oxå hur hälsosam som helst under graviditeten men gick ändå upp 20 kg :)

2010-04-25 @ 14:27:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0