Bokmal

Jag har alltid älskat böcker. Jag har alltid haft lätt för det svenska språket och svenska har varit ett av mina favoritämnen. Min mamma var alltid väldigt noga med vilka böcker vi läste och hon bojkottade helt alla disney böcker. Hon läste väldigt mycket för oss och jag började läsa själv när jag var ganska liten. Jag är henne evigt tacksam för att hon öppnat mitt sinne för litteraturens underbara, fötrollande fantasi värld. Att helt inneslutas i en bok där tid och rum försvinner är en skön upplevelse.

Nu vill jag föra denna värld vidare till min dotter. Jag vill att hon på samma sätt ska komma att uppskatta böckernas värld lika mycket som jag gjorde som barn.
Varje morgon har vi som rutin att ligga i sängen tillsammans och läsa böcker. Att läsa är bland det bästa hon vet och jag hoppas det kommer så förbli. Bok var även ett av de första orden hon lärde sej säga.
Igår kom Matte hem med en hel kasse fylld av roliga barnböcker. Han hade fått dem hos en av sina kunder. Böckerna var i stort sett i nyskick. Bådejag och Minou blev lyriska av denna fina gåva. Böckerna är egentlihgen för lite äldre barn men vi läser en dem ändå och jag beskriver istället med egna ord och vi tittar på alla fina bilder.

Jag har verkligen hållit mitt nyårslöfte om att börja läsa mer böcker. Varje kväll plöjer jag igenom ett antal sidor ur en aktuell bok...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0