Grekiskt på menyn...

Idag lagade jag Moussaka med tre sorters ost till lunch. Den tar lite tid att förbereda men det är det värt för den är så god.
När vi åt den satta Minou en potatisbit i halsen.Jag såg plötsligt hur hon fick skräckfyllda ögon och inte luft. Hon försökte desperat fåupp denutan att lyckas. Snabbt ryckte jag henne ur stolen, vände upp och ner på henne och dunkade över ryggen. Så låg potatisbiten där elakt stirrande på golvet. Minou vrålskrek av skräck och sattes hulkandes i mitt knä.
Jag skakade lite av rädsla och lycka blandat...Älskade unge!


Ingredienser

4-6 port

2 auberginer, ca 600 g eller 1 aubergin och några potatisar så blir det mer matigt.
1 tsk salt
Köttfärssås:
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
Arla smör
400 g köttfärs
1 burk krossade tomater, ca 400 g (Jag gjorde egen med cocktailtomater, ketchup, tomatpure, basilka o oregano)
2 msk tomatpuré
2 krm mald kanel
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 paket fetaost

Ostsås:
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 dl (minst) blandad ost gärna parmesan och cheddar
1 krm salt
1 ägg
Gärna lite mald muskotnöt ca 2 krm


Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Skär aubergine i centimetertjocka skivor och lägg på hushållspapper. Strö över salt. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, kanel, salt och peppar. Låt såsen koka ca 5 min. Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 1 1/2 dl av osten, salt och uppvispat ägg. Torka av aubergineskivorna och stek dem i smör i en stekpanna ca 1 min per sida. Varva köttfärssås, fetaost och aubergineskivor i en smord ugnssäker form. Häll över såsen och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0